Svar: Abrikoser til baby

2. juli 2023

Alder:
7 mdr.

Hej Tilde

Tak for dit brev, det lyder lækkert med abrikoser :)

Din dreng må gerne få friske abrikoser, og du kan sagtens lave abrikos-mos som han kan få på sin grød. Du kan skære de friske abrikoser i mindre stykker, koge dem i en gryde med vand i 5-7 minutter, så de er kogt godt igennem, og herefter kan du blende dem med stavblenderen. Du kan tilsætte anden frugt sammen med abrikoserne, hvis du gerne vil variere smagen lidt mere.

Du kan også bruge abrikoser fra dåse, altså syltede abrikoser. MEN, du skal være opmærksom på tørrede abrikoser. Tørrede abrikoser kan indeholder sulfitter, som er et konserveringsmiddel, og det må små børn ikke få for meget af. 2 stk tørrede abrikoser kan overskride det acceptable indtag af sulfitter for et barn på 30 kg, og din dreng, som jo kun er 7 måneder gammel, vejer jo ikke tilnærmelsesvist dette.

Du kan dog vælge økologiske tørrede abrikoser, da de normalt ikke er tilsat sulfitter. Derfor har de ofte også ...

Annonce

... en mørkere farve.

Hvis han kan styre det, må du gerne give ham frisk abrikos i hånden. Du bør skære dem ud og fjerne stenen i midten. Hvis skrællen virker sej, kan det være nødvendigt at skrælle dem, så længe han ikke er ældre, og det vil naturligvis gøre det sværere for ham at holde fast på abrikosbåden; men hvis han virker til at kunne håndtere det, må han gerne få det, og han vil sikkert nyde at sidde med ¼ -½ abrikos i hånden. Det må godt være af en vis størrelse, så han bedre kan holde om det, smage, sutte, slikke og fornemme det. Du kan også lade skrællen være på og så skære et "net-mønster" i skrællen med en skarp kniv, uden at skære hele vejen igennem! På den måde bliver det lettere for ham at holde, og samtidig også at få frugtkødet af. Det samme kan man gøre med f.eks. fersken.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Han skal naturligvis altid være under opsyn, når du giver ham mad i hånden at sidde med selv.

Håber dette er svar nok på dit spørgsmål - fortsat god appetit! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke