Svar: Abrikoser til baby
2. juli 2023
Alder:
7 mdr.
Hej Tilde
Tak for dit brev, det lyder lækkert med abrikoser :)
Din dreng må gerne få friske abrikoser, og du kan sagtens lave abrikos-mos som han kan få på sin grød. Du kan skære de friske abrikoser i mindre stykker, koge dem i en gryde med vand i 5-7 minutter, så de er kogt godt igennem, og herefter kan du blende dem med stavblenderen. Du kan tilsætte anden frugt sammen med abrikoserne, hvis du gerne vil variere smagen lidt mere.
Du kan også bruge abrikoser fra dåse, altså syltede abrikoser. MEN, du skal være opmærksom på tørrede abrikoser. Tørrede abrikoser kan indeholder sulfitter, som er et konserveringsmiddel, og det må små børn ikke få for meget af. 2 stk tørrede abrikoser kan overskride det acceptable indtag af sulfitter for et barn på 30 kg, og din dreng, som jo kun er 7 måneder gammel, vejer jo ikke tilnærmelsesvist dette.
Du kan dog vælge økologiske tørrede abrikoser, da de normalt ikke er tilsat sulfitter. Derfor har de ofte også en mørkere farve.
Hvis han kan styre det, må du gerne give ham frisk abrikos i hånden. Du bør skære dem ud og fjerne stenen i midten. Hvis skrællen virker sej, kan det være nødvendigt at skrælle dem, så længe han ikke er ældre, og det vil naturligvis gøre det sværere for ham at holde fast på abrikosbåden; men hvis han virker til at kunne håndtere det, må han gerne få det, og han vil sikkert nyde at sidde med ¼ -½ abrikos i hånden. Det må godt være af en vis størrelse, så han bedre kan holde om det, smage, sutte, slikke og fornemme det. Du kan også lade skrællen være på og så skære et "net-mønster" i skrællen med en skarp kniv, uden at skære hele vejen igennem! På den måde bliver det lettere for ham at holde, og samtidig også at få frugtkødet af. Det samme kan man gøre med f.eks. fersken.
Han skal naturligvis altid være under opsyn, når du giver ham mad i hånden at sidde med selv.
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål - fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske